Busreis Deinze en Lombardsijde
zondag 19 september 2010

Met 33 deelnemers stonden we om 7.30 uur klaar aan ’t Schippershof want onze voorzitter had het nog eens duidelijk gezegd : omdat we op twee plaatsen gaan wandelen vertrekken we een half uurtje vroeger. Onze chauffeur Herman die dacht zelfs dat het vertrek om 7 uur was, dus stond hij al om 6.30 uur aan ’t Schippershof…

de Sluistappers nemen de bus

Na een vlotte rit bereikten we rond 9 uur de startplaats in Deinze na een klein ommetje langs de ring van Deinze.

Zoals afgesproken wandelden we hier de korte afstand. Deze wandeling bestond uit twee lussen met een controle in de startzaal : eerst door het centrum van deze mooie Oostvlaamse gemeente. Het tweede deel ging door het recreatiedomein De Brielmeersen en langs de Leie. Omdat de afstand 7,5 km was i.p.v. de aangekondigde 6 km werd besloten om een kwartiertje later te vertrekken om iedereen de gelegenheid te geven om iets te drinken of te eten.

Deinze

Vandaar ging het richting Lombardsijde. Herman was vast besloten om er een toeristische rondrit van te maken en verraste ons allemaal door Lombardsijde te naderen langs kleine pittoreske wegjes met o.a. een brugje aan de afspanning de Ratteval. Sommige wandelaars op de bus dachten dat wij letterlijk in een ratteval gingen terecht komen maar Herman bracht ons veilig tot aan de start.

Hier kozen de meesten voor de wandeling van 15 km en een kleinere groep voor 20 en 10 km. We maakten eerst een lus rond Lombardsijde om zo de rustpost te bereiken die ingericht was in de hal van een groentekweker. Na een deugddoende rustpauze trokken we nu richting duinen en zee. We gingen langs het militair domein en langs de vroegere camping Cosmos die nu volledig verdwenen is omdat ze in natuurgebied lag.

Zo bereikten we het strand en liepen nu richting Nieuwpoort tegen de wind in, wat we zeker gevoeld hebben.

het strand

Aan het staketsel van Nieuwpoort gingen we landinwaarts langs de IJzermonding die terug in haar natuurlijke staat is hersteld. Het is een verzamelplaats van watervogels en op sommige dagen kan je hier zelfs zeehonden zien.

Zo trokken we terug richting rustpost bij de groentekweker. Hier zaten natuurlijk nog een aantal Sluisstappers te genieten van een drankje of taartje.

Nu bleven er nog 5 km over die ons naar de jachthaven van Nieuwpoort bracht met zijn honderden boten en bootjes. We genoten van dit alles en plots hoorden we iemand roepen en ja : op het enige terras dat we tegengekomen zijn op onze wandeling zaten een aantal Sluisstappers en Sluisstapsters.

Sluistappers op de dijk

Na de jachthaven trokken we verder naar het oorlogsmonument van Koning Albert I en de Ganzenpoot : het sluizencomplex aan het eind van de IJzer in Nieuwpoort. Even verder liepen we langs een aantal windmolens en een groot park zonnepanelen : een gans domein groene energie.

Even later bereikten we ons eindpunt waar we nog even moesten wachten op de uitreiking van de trofeeën. Wij behaalden de vierde plaats en ontvingen een (hopelijk) lekkere fles fruitjenever. In totaal waren er in Lombardsijde 1305 wandelaars.

de aankomst

Rond 17 uur vertrokken we huiswaarts om terecht te komen in de traditionele zondagavondfile naar het binnenland, maar het was gezellig op de bus en bovendien konden we nog een prijs winnen : een reis naar LLoret De Mar. De gelukkige was ditmaal Jeannine Goossens die ongetwijfeld zal genieten van deze verrassing.

Rond 19 uur waren we aan ’t Schippershof en vermits dit gesloten was wegens jaarlijks verlof, waren de Sluisstappers die avond allemaal mooi op tijd thuis.

Het was een mooie dag geweest en vooral, we hebben genoten van het goede weer en de goede zeelucht.