GR 576/575/126 HUY - Hooyet
8e etappe ancienne gare DES FORGES - ANSEREMME
Zaterdag 3 juli 2010

Die zaterdagmorgen was het bang afwachten om te zien hoeveel deelnemers er zouden komen opdagen : het was immers snikheet geweest de dagen ervoor en ook voor zaterdag werden hoge temperaturen aangekondigd.

Enkele vaste waarden hadden al aangekondigd dat ze niet meegingen maar uiteindelijk waren we toch met 27 deelnemers voor deze Ardennenwandeling. Zoals afgesproken trokken we eerst naar Wolvertem om te ontbijten bij onze buurtclub het Fluitekruid. Na één of meerdere pistolekes of boterhammetjes met platte kaas, vertrokken we naar ons startpunt aan de steengroeve in Ancienne Gare des Forges.

vertrek bergop

Om stipt 10 uur begonnen we aan onze tocht en we zullen het rap geweten hebben dat het warm was want de eerste kilometers ging het steil bergop waarbij er duchtig geblazen en gezweet werd. Maar uiteindelijk geraakte iedereen boven al of niet met de hulp van een stevige arm van een tochtgenoot.

Boven trokken we door het bos van Fontelène om zo het dorpje Evrehailles te bereiken. Bij het verlaten van Evrehailles namen we de weg naar de ruines van Poilvache, ooit één van de grootste vestigingen langs de Maas. We gingen tot aan de ingang waar we enkele foto’s namen want om binnen te gaan moest je inkom betalen : dit was vroeger niet zo want we zijn hier een aantal jaren geleden een paar maal komen wandelen.

Nu volgde een fikse afdaling tot in het dorpje Houx gelegen aan de Maas.

Nu was het moment gekomen om te picknicken want het was al middag geworden. Na het eten stapten we verder langs de pittoreske huisjes en tussen de stallingen van een boerderij begonnen we aan de langzame klim richting Awans.

ruines de Poilvache

Daar aangekomen namen we afscheid van de korte afstandstappers die het die dag zwaar gehad hebben : het parcours was niet van de poes en dan nog die warmte. Zij werden echter beloond met een toffe namiddagactiviteit zoals jullie verder kunnen lezen. 16 dapperen lieten zich niet afschrikken en stapten verder door. En wat bleek : de rest van het parcours was veel minder zwaar.

Eerst trokken we door een bos om het gehuchtje Le Buc te bereiken, het hoogste punt van deze dag : van nu af ging het in dalende lijn. We liepen langs de abdij van Leffe ( niet alleen maken ze er geen bier maar je kunt er zelfs niets drinken ) en bereikten zo Dinant. Ons eerste werk was dan ook een terrasje opzoeken want we vonden nu wel dat we een drankje verdiend hadden.

langs de Maas

Na deze welgekomen verfrissing liepen we verder langs de Maas tot aan de Rocher Bayard. Nu zagen we de kerk van Anseremme het eindpunt van deze tocht, reeds staan, dus nog een kleine inspanning en we hadden ons einddoel bereikt.

Nog even een terrasje meepikken dachten we maar we zaten er pas toen Herman met de rest van de groep kwam aangereden. Zij hadden ook nog dorst zodat we samen nog iets dronken vooraleer de terugweg aan te vatten.

Na een vlotte rit bereikten we rond 18.30 uur ’t Schippershof waar nog wat nagepraat werd over deze zware maar toch zo mooie tocht en daarom een speciale proficiat voor alle deelnemers op deze warme dag.

Namiddagactiviteit

Leffe !

Na de traditionele picknick, aan de rand van het bos, daalden we af naar het dorp waar onze bus ons stond op te wachten. Herman bracht ons terug naar Dinant, waar we een afspraak hadden met de broeders van de abdij van Leffe. Het bezoek was gepland om 15 uur dus konden we eerst een uitgebreid terrasje doen. Het gekozen terras lag boven, aan de achterzijde van de citadel van Dinant, rechtover een Frans militair kerkhof. De koffie en streekbieren smaakten na onze uitputtende tocht “dubbel zo goed”. Rita had er zelfs “dubbel naar uitgekeken” (wij ook). Om kwart voor drie stapten we terug de bus op en daalden de heuvel af naar de abdij (eigenlijk waren we er zonder het te weten reeds voorbijgereden).

abdij van Leffe

We belden aan de abdijdeur en werden verwelkomd door een Vlaamse broeder. Op hetzelfde ogenblik kwam nog een groep Nederlanders, die logeerden in de buurt van Durbuy ons vervoegen voor de rondleiding.

We wandelden naar de binnentuin waar we uitleg kregen over de voorgeschiedenis van het gebouw. Tijdens de Franse revolutie werd de abdij bijna volledig verwoest en was de kloostergemeenschap moeten vluchten. Tijdens de industriële revolutie werd de abdij verschillende malen verkocht en omgebouwd en gebruikt voor industriële doeleinden, zoals glasblazerij, papierfabriek en vlaswerkplaats . Rond de abdij werden arbeidershuizen en fabrieken gebouwd.

tuin van de abdij van Leffede Sluistappers stappen af

Van de tuin liepen we langs een kraaknette kloostergang naar een filmzaaltje, de gewezen paardenstal. Daar kregen we een videofilm van ongeveer 20 minuten die het leven in de abdij voorstelde. Het was weer opmerkelijk dat er nog verschillende jonge mannen in de broedergemeenschap vertoeven, tijdens ons bezoek in Maredsous was ons dat ook al opgevallen. (Toen werd er lachend gezegd dat dit misschien een oplossing was voor de werkloosheid.)

Na de video gingen we naar een wandelgang waar verschillende informatieborden met oude teksten en foto’s te bezichtigen waren. Als inkomen probeerden de monniken eerst inkt en drinkwater, uit de Leffe die onder de abdij stroomt, te verhandelen. Toen dit niet lukte, sloten ze een contract met een rijke Brusselse brouwersfamilie die een bier mocht brouwen met de naam van hun abdij : de Leffe was geboren. Na nog een kijkje te nemen in de abdijkerk dat ook een verbouwd deel van de gewezen stallingen is, namen we afscheid van de vriendelijke pater.

Steengroeve van Ancienne Gare des Forges

Onze collega-wandelaars hadden ondertussen gemeld dat ze in Anseremme aangekomen waren en daar nog een terrasje wilden doen. Als je een ganse tijd in Leffe vertoeft zonder iets te mogen proeven, was het vlug beslist om hen te gaan vervoegen.