Busreis naar Floreffe

zondag 6 december

Zondagmorgen 7.30 uur en 25 Sluisstappers staan klaar voor een mooie uitstap naar Floreffe, gekend voor zijn abdij, kaas en bier. Onze voorzitter had al laten weten dat er niet zoveel inschrijvingen waren ondanks het een veelbelovende wandeling zou worden. Spijtig, want achteraf gezien hadden de afwezigen heeeeeeeel veeeeeel ongelijk !!!.

We moesten ons vertrek een paar minuten uitstellen want een paar deelnemers waren hun wandelschoenen thuis vergeten en moesten even terug rijden. Maar dat was geen probleem en zo vertrokken we richting Floreffe en vermits de autostrade quasi leeg was, reden we heel vlot en reeds voor 9 uur waren we al op onze bestemming.

De start was in de abdijschool en dus konden we al onmiddellijk de trappen op tot in de grote vertrekzaal die op dat uur al redelijk goed vol zat.

Eerst even uitpuffen van de beklimming en we vertrokken voor onze wandeling van 20 km. Anderen kozen voor 25 km, 15 km of 11 km.

We daalden terug af ( en goed weten dat we straks nog eens terug naar boven moesten) tot in het centrum van Floreffe en stapten langs de weg tot aan de gekanaliseerde Samber en mochten dan een eerste maal proeven van een prachtig boswegje. Zo bereikten we na 3 km het centrum van Franière waar we een eerste rustpost hadden in een school.

Tijd voor een koffietje ( of wat anders ) en dan terug op weg. We gingen aan het station onder de sporen door om zo de brug over de Samber te bereiken. Nu volgde een mooi stuk door het groen tot we terug aan de Samber kwamen en via kleine straatjes stapten we door het centrum van Floreffe tot aan dezelfde trappen van ’s morgens. En ja, we moesten terug naar boven want onze volgende rustpost was in de vertrekzaal. Afgelegde afstand tot hier : 8,8 km

Nu was het tijd om de inwendige mens te versterken en tijdens onze lunch konden we genieten van de muziek gebracht door de plaatselijke fanfare. Ondertussen hadden we ook al het systeem van de “bonnetjes” leren kennen. Even wat uitleg : je gaat naar de kassa en geef je bestelling door. De lieve dame of heer neemt een papiertje en vult daarop in wat je moet hebben. Opgelet ! : een wit papiertje voor de koude dranken en een geel papiertje voor warme dranken en eten.

Hij of zij telt alles samen en je betaalt. Dan geef je het gele briefje af aan de dames van de koffie, soep… en het witte briefje aan de toog van koude dranken.

Zij nemen je briefje in ontvangst, stempelen het af en bezorgen je het gevraagde. Van efficiëntie gesproken….

busreis 20151206 1

Gesterkt door boterhammen, een boulette artisanale of een cervela ( ook artisanale ) vertrokken we voor het vervolg van onze wandeling. Dus eerst terug naar beneden, maar in plaats van naar het centrum te trekken, stapten we onmiddellijk het groen in en dus ook terug omhoog.

We klommen door het bos tot we aan een grote diepe put kwamen waarvan de bodem vol water stond.

Veiligheidshalve had men een roodwit lint gespannen, kwestie van er niet in te vallen

Vanaf nu was het al natuur wat de klok sloeg langs de rand van het bos met een prachtig uitzicht over de velden en een heel grote boerderij. We stapten door de gehuchtjes Buzet en Le Piroy tot in Malonne, het dorpje waar Michelle Martin verbleef na haar vrijlating.

Het lijkt een rijke gemeente te zijn want wij passeerden een grote sporthal en voetbalvelden met kunstgras. In het dorpsschooltje was onze volgende rustpost en hadden we 7,2 km afgelegd. Nu nog 4,5 km en we zijn aan ons eindpunt.

Maar dat was zonder de parcoursmeester gerekend : bijna onmiddellijk na de rustpost begon een steile klim door het bos. Het leek alsof er geen eind aan kwam maar uiteindelijk geraakten we boven en liepen we langs de rand van het bos. Links van ons zagen we terug de boerderij van de heenweg liggen, maar nu draaiden we het bos in om nog een (kleinere) klim aan te vatten tot aan de Chapelle Saint-Roch. Vanaf deze kapel heb je een fantastisch uitzicht op Floreffe en de abdij, maar dat betekent ook terug naar beneden, het centrum door om dan opnieuw de trappen op te klauteren tot in de vertrekzaal.Nu was het tijd om te proeven van het Floreffe abdijbier en we moeten zeggen : het is een lekker biertje. Hierna was er nog wat tijd over om de kerstmarkt binnen de abdijmuren te bezoeken. Er waren echt mooie zaken te zien ( en te kopen ) Zoals afgesproken was de bus daar om 16.30 uur. Vlug onze beslijkte schoenen verwisselen en dan naar huis. Het was nog altijd rustig op de baan zodat we al voor 18 uur aan ’t Schippershof waren, dus nog wat tijd om na te praten…

Het was een heel mooie wandeling en ook het weer was fantastisch met zelfs heel wat zon. Degenen die minder gewandeld hebben, hoefden zich niet te vervelen want er was genoeg te beleven en te zien op de kerstmarkt. Dus een geslaagde dag voor iedereen en daarom vinden we het spijtig dat er zo weinig Sluisstappers van de partij waren.