GR 571 Vallées de Légendes Hebronval - Bra

Zaterdag 21 mei 2016 - 23 km

De lente komt er aan en dus tijd voor onze GR-wandelingen ! Op deze zaterdag stonden we om 7 uur met 6 Sluisstappers klaar voor de 6e etappe van de GR 571. Etienne en ook onze voorzitter hadden moeten afhaken, maar Remi nam met veel plezier hun taak als chauffeur en begeleider over.

Na een vlotte rit, ditmaal geen file aan de Baraque Fraiture, bereikten we ons vertrekpunt Hébronval. Jeannine en Dirk bleven daar achter terwijl we Remi en Martine gingen ophalen in Bra, ons eindpunt van deze dag.

Gelukkig moesten we nu niet zo ver rijden zodat we vlug terug waren aan ons vertrekpunt. Jeannine en Dirk waren heel blij om ons zo vlug terug te zien want het was redelijk fris die morgen en ook wat mistig, dus niet zo tof om lang buiten te wachten.

Zo konden we om 9.30 u starten met onze wandeling en onmiddellijk doken we het groen in en begonnen aan een fikse klim zodat we heel vlug opgewarmd waren! Ondertussen was ook de zon volop doorgebroken en waren we vertrokken voor een mooie zonnige dag.

We beklommen de Colline de Colanhan , de omgeving waar het riviertje de Lienne ontspringt. Over drie kleine brugjes staken we de bronnen over en trokken verder richting bos. Na een mooie doorsteek bereikten we het dorpje Verleumont maar juist voor het centrum, aan een prachtige eik sloegen we linksaf terug de velden in en daalden af tot aan een beekje en natuurlijk daarna terug naar boven….. Vanaf hierboven genoten we van een magnifiek uitzicht over de vele dropjes rond Lierneux.

We daalden terug af en zagen in de verte de skiliften van Lierneux. Zo bereikten we een grote boerderij en via een doorsteek tussen een grote loods en haag trokken we terug de weiden in en liepen we een tijdje samen (600 m) met de GR14 die van Malmédy naar Bouillon loopt.

gr571 160521 1

De afdaling bleef duren tot we het centrum van Lierneux bereikten dat we doorkruisten. Ondertussen was het bijna middag, dus tijd voor een aperitiefje. Een vriendelijke dorpsbewoner toonde ons de weg naar het (enige) café van Lierneux. Hier was een gezellig terrasje waar we al vlug neerstreken, want wat al die jaren wandelen in Ardennen hebben ons één zaak geleerd : als je onderweg een café tegenkomt en het is open : ga er binnen want het zal meer dan waarschijnlijk het enige zijn van de ganse dag…

Na deze welgekomen rustpauze stapten we verder langs het voormalig tramstation waar nog een oude tramwagon staat en langs de grote psychiatrische instelling. Weer was het even klimmen naar het plateau en liepen we opnieuw tussen de weiden vanwaar we terug een aantal dorpjes zagen liggen.

Uiteindelijk bereikten we de weg Targnon – Joubiéval die we even volgden en gingen al vlug naar beneden en staken de Lienne over op een oude brug, le pont de Chaille. Deze brug is gebouwd in 1850 en bestaat uit grote blokken leisteen en is zo stevig dat zij weerstaat aan de jaarlijkse overstromingen van de Lienne.

Wij liepen langs de rivier door het natuurgebied “Les Prés de la Lienne”, 61 ha groot en bestaat vooral uit vochtige weilanden. Hierop grazen fjordpaarden en Galloway koeien.

Na een modderige passage kregen we terug wat asfalt onder de voeten tot in het gehucht Hierlot. Bij het verlaten van het dorp was de bewegwijzering niet zo duidelijk (de plaatselijke boer had nieuwe weipalen gezet en dan weet je het wel zeker…) en  natuurlijk opteerden we voor de verkeerde weg…

Maar we hadden al vlug door dat we verkeerd liepen en via de rand van het bos bereikten we al vlug het juiste traject dat door het bos ging.

Na de doorsteek van het bos, staken we het riviertje over via een “gué  (= doorwaadbare plaats) en liepen door de weiden tot in Les Vilettes. Hier sloegen we linksaf en langs een kronkelende weg stapten we tot aan de weg Manhay – Basse-Bodeux die we even volgden en dan rechts terug de natuur introkken.

Nu volgde één van de mooiste stukken van deze etappe : mooie vergezichten en groen in overvloed.

gr571 160521 2

Het landschap blijft even mooi

Het plezier was iets minder toen we aan een gué kwamen : het pad was volledig ondergelopen en dus zat er niest anders dan door het struikgewas ernaast door te klauteren. Dat lukte, behalve voor de laatste meters, zodat onze schoenen toch nog vol modder hingen…

Nog even doorbijten en na de zoveelste mooie passage kwamen we aan in Bra, ons eindpunt voor vandaag. Aan de kerk stond de auto op ons te wachten met in de koffer een koelbox met frisse pintjes en andere drank. En of het smaakte…..

Na deze verfrissing werd de auto van Remi opgehaald en konden we terug naar huis. Voor de zoveelste keer moeten we het herhalen : deze GR is ongelooflijk mooi en ook Remi en Martine die voor de eerste maal mee waren, vonden het zeker voor herhaling vatbaar.

Dus zien wij jullie hopelijk terug op onze volgende tocht op 30 juli.