Streek-GR KEMPEN  12e etappe

Vorselaar – Molen in ’t veld (Geel)

Zaterdag 4 augustus 2018

De zomer van 2018 zullen we niet vlug vergeten : heet, hééél heet en kurkdroog. Ook op deze zaterdag werden weer tropische temperaturen voorspeld, maar dat houdt de Sluisstappers niet thuis…

Met 27 stapten we op de bus en zelfs op dit vroege uur draaide de airco al op volle toeren. Na een uurtje rijden, waren we al ter plaatse en konden we starten met de laatste etappe van de Streek-GR Kempen.

We pikten de roodgele markeringen op ter hoogte van het kasteel van Vorselaar dat verscholen lag in het groen. Aan het eerste pleintje sloegen we links af  en dan was het de huisnummers in het oog houden, want net voorbij het huis nummer 86, moesten we rechtsaf een veldweg op. Tussen de weiden (niet groen meer) en schrale velden stapten we richting Lille. Gelukkig was er af en toe wat schaduw van bomen want de zon bleef ons onbarmachtig bestoken. Via een zandweg en een tegelpad bereikten we het kerkplein van Lille en hadden we al 5,5 km afgelegd.

verslag 04-08-2018 html 5887a39

We staken het parkeerterrein over en volgden een pad met de mooie naam Apostolinnenpad en liepen langs een straat genaamd “Slaaplaken”. Zo stapten we achter de bewoning door, parallel met de weg Lille – Poederlee, maar net voor het centrum van Poederlee sloegen we links af richting sportvelden en de Heggekapel.

grkempen12 180804 2

Dit is het oudste gebouw van Lille en werd gebouwd in 1442.

Voorbij deze kapel konden we even genieten van schaduw maar al vlug wandelden we terug in de open vlakte en in de volle zon zodat we ons stilaan een gekookte kreeft voelden. Gelukkig kwam het bos alsmaar dichter en dus ook de schaduw maar nu moesten we wat klimmen over de zandduinen. Het ging op en af (meer op dan af) tot we de Toeristentoren bereikten. Hier hadden we 4 jaar geleden ook gestopt, dus met andere woorden, onze grote cirkel was voltooid.

Hier stonden banken en tafels, en vooral er was drank te verkrijgen… dus een ideale plaats voor onze picknick. Na bijna 12 km stappen was deze rustpauze heel welkom.

Hierna werd onze groep opgesplitst : de korte afstandstappers zakten af vanaf hier tot aan de bus en hoe zij de namiddag doorbrachten, lees je hier verder.

De lange afstandstappers daalden af tot aan de Heilige Grafkapel en de Kruisweg. Via de trappen en de omheining langs het kerkhof staken we de spoorlijn over en volgden we de Lichtaartseweg. Aan het huis met nummer 124 sloegen we een klimmende zandweg in tot aan de Zandkapel. Even verder sloegen  we links af en volgden dit pad in dezelfde richting gedurende 4,1 km om de camping bij Bobbejaanland te bereiken. Gelukkig was er veel schaduw op dit pad want meestal liepen we onder bomen.

Een camping heeft meestal een cafetaria en dat was hier ook het geval, dus konden we in de schaduw genieten van een verfrissing.

Hierna stapten we verder voorbij de ingang Bobbejaanland en liepen door een villawijk tot aan de oever van de Kleine Nete die we overstaken langs de Schoorsebrug. We volgden het pad langs de oever tot aan de speeltuin Ark van Noë waar we rechts afsloegen en verder gingen langs de Zeggendijk. Het was nog even doorbijten want dit was een kaarsrechte weg zonder beschutting, dus in volle zon en precies dat er geen eind aan kwam. Tot we uiteindelijk onze bus zagen staan en even later ook de windmolen kwam piepen vanachter de bomen. Ons eindpunt de Molen van ’t Veld was bereikt.

De timing was prima, want juist op dat ogenblik kwamen ook de korte afstandstappers aangewandeld na hun bezoek aan het bakkerijmuseum.

Zo konden we met zijn allen op de bus en vatten de terugtocht aan. Maar onze dag was nog niet voorbij…..

Het was onze laatste etappe en daar hoort naar goede traditie nog een extraatje bij. Onze bedoeling was om dit te doen in een café in de buurt van de molen, maar ondertussen was dit sinds een week voorgoed gesloten. Gelukkig dat we nog eens gebeld hadden voor een bevestiging of we hadden voor een gesloten deur gestaan.

Maar niet getreurd, ‘t Schippershof was terug open met nieuwe uitbaters en zij waren direct bereid om ons te ontvangen en de broodjes kregen we er gratis bij. Dus met allen richting Nieuwenrode.

Het werd een gezellige bedoening : degenen die meer dan 8 etappes hadden mee gestapt kregen een diploma als aandenken en voor de organisatoren was er een attentie. En uiteraard werden we ook vergast op een drankje….

Hoe laat de laatste Sluisstapper ’t Schippershof verlaten heeft, weten we niet….

Deze StreekGR was heel mooi en verrassend groen en wij hebben genoten van de Kempen.

Wij hopen dat we deze formule nog kunnen verder zetten en verklappen nu al dat we al een idee hebben voor een volgende GR, dus tot dan….